Αφού ολοκληρωθεί ο κύκλος διδασκαλίας του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση:
Να υπολογίσουν και να κατανοήσουν τα βασικά μεγέθη που χαρακτηρίζουν ένα χαρτοφυλάκιο που αποτελείται από πολλά διαφορετικά περιουσιακά στοιχεία, δηλαδή την αναμενόμενη απόδοσή του και τον κίνδυνό του.
(Στο συγκεκριμένο κομμάτι απαιτούνται βασικά μαθηματικά εργαλεία από στατιστική και γραμμική άλγεβρα, όπως για παράδειγμα υπολογισμός μέσης τιμής, διακύμανσης, συνδιακύμανσης, συντελεστή συσχέτισης κλπ)
Να κατανοούν τα οφέλη από την διαφοροποίηση ενός χαρτοφυλακίου, την οποία μελετάμε λεπτομερώς και εξετάζουμε τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να την πετύχουμε.
Να βρίσκουν μεταξύ των “καλών” λύσεων, την άριστη λύση για έναν επενδυτή που θα μεγιστοποιεί την αναμενόμενη απόδοσή του ανά μονάδα κινδύνου.
Τα παραπάνω θα βοηθήσουν στην επίτευξη του απώτερου στόχου του μαθήματος, που είναι η εύρεση του “άριστου” (ή αλλιώς “βέλτιστου”) χαρτοφυλακίου.
Να αξιολογούν την πορεία ενός χαρτοφυλακίου χρησιμοποιώντας βασικά μέτρα αξιολόγησης όπως τα μέτρα Jensen, Treynor, Sharpe αλλά και μέτρα όπως το CAPM, που λαμβάνουν υπ’ όψιν το λεγόμενο “χαρτοφυλάκιο της αγοράς” και την υπερβάλλουσα απόδοση.
Λαμβάνοντας υπ’ όψιν τα υποκειμενικά κριτήρια ενός επενδυτή (για παράδειγμα το πόσο αποστρέφεται τον κίνδυνο) αλλά και βασικά του χαρακτηριστικά (όπως για παράδειγμα ποιος είναι ο αρχικός του πλούτος), θα βρίσκουν το άριστο χαρτοφυλάκιο το οποίο μεγιστοποιεί την συνάρτηση χρησιμότητας του πλούτου του επενδυτή. Το κομμάτι αυτό της ύλης, το οποίο είναι και το τελευταίο, διαφέρει από τα υπόλοιπα τόσο ως προς τις έννοιες που θα χρησιμοποιηθούν όσο και ως προς την μεθοδολογία που θα ακολουθηθεί προκειμένου να φτάσουμε στον στόχο μας που είναι το άριστο χαρτοφυλάκιο, το οποίο προκύπτει από την επίλυση ενός προβλήματος μεγιστοποίησης της συνάρτησης χρησιμότητας που χαρακτηρίζει τον εκάστοτε επενδυτή, η οποία είναι με την σειρά της συνάρτηση του πλούτου του. Επίσης, στο συγκεκριμένο κομμάτι οι φοιτητές θα λάβουν γνώση σχετικά με την πληρότητα ή την μη-πληρότητα της αγοράς, η οποία παίζει καθοριστικό ρόλο στο πρόβλημα μεγιστοποίησης της συνάρτησης χρησιμότητας.
Γενικές Ικανότητες
3. Περιεχόμενο Μαθήματος
Αναμενόμενη Απόδοση και Κίνδυνος ενός χαρτοφυλακίου με N assets, Χαρτοφυλάκια Ελάχιστης Διακύμανσης
Διαφοροποίηση Κινδύνου, Αποτελεσματικό Σύνορο
Υποδείγματα (Μονοπαραγοντικό Υπόδειγμα ή Υπόδειγμα ενός Δείκτη, Εξίσωση Γραμμής Κεφαλαιαγοράς, CAPM)
Μέτρα αξιολόγησης πορείας ενός χαρτοφυλακίου
Μεγιστοποίηση συναρτήσεων χρησιμότητας, Πληρότητα (Μη πληρότητα) της αγοράς
4. Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι - Αξιολόγηση
Τρόπος Παράδοσης
Φυσική παρουσία – πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Διαφάνειες για κάθε διάλεξη, οι οποίες θα είναι διαθέσιμες στο e-class.
(Πέρα από το υλικό των διαφανειών που θα περιέχει την θεωρία του μαθήματος, θα ανεβαίνουν ξεχωριστά σετ διαφανειών με ασκήσεις τις οποίες θα λύνουμε στην τάξη.)
Οργάνωση Διδασκαλίας
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις
52
Αυτοτελής Μελέτη
135,5
Σύνολο Μαθήματος
187,5
Αξιολόγηση Φοιτητών
Προαιρετική συμμετοχή σε πρόοδο που θα περιλαμβάνει περίπου το μισό της ύλης και πραγματοποιείται στα μισά του εξαμήνου. Μόνο στην περίπτωση που ο βαθμός της προόδου είναι >5 θα προσμετρηθεί στον τελικό βαθμό και μάλιστα το 20% του βαθμού της προόδου θα προστεθεί στον βαθμό της τελικής εξέτασης.
Στην τελική εξέταση, τα θέματα περιέχουν ερωτήσεις ανάπτυξης (κρίσεως, όπου απαιτούνται υπολογισμοί) καθώς επίσης και ασκήσεις παρόμοιες με αυτές που θα έχουν λυθεί στην τάξη.
5. Βιβλιογραφία
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
Δεν απαιτείται συγκεκριμένο σύγγραμμα. Όλο το απαραίτητο υλικό για διάβασμα θα βρίσκεται στις διαφάνειες.